Huurovereenkomst

Een fijn thuis is belangrijk. En daar willen we samen met onze huurders goed voor zorgen. Huur je een woning, parkeerplaats, berging of garage van De Huismeesters? Dan onderteken je een huurovereenkomst. Hierin staat wat je van ons mag verwachten, maar ook wat we van jou als huurder verwachten.

Op deze pagina vind je zoveel mogelijk informatie over wat er in de huurovereenkomst staat. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Veel gevraagd over Huurovereenkomst

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. Wie mag/kan er in de woning blijven wonen?

Algemeen

Je staat samen op het huurcontract
Dan heb je wettelijk gezien beide recht op de woning. Je bepaalt samen wie in de woning blijft wonen. Het is belangrijk dat je deze wijziging aan ons doorgeeft. Dit doe je door het formulier ‘gedeeltelijke huuropzegging’ in te vullen en beide te ondertekenen.

Je staat niet op het huurcontract, maar bent wel getrouwd of geregistreerd partner
In dat geval hebben jullie ook beide net zoveel recht om in de woning te blijven wonen. Je dient zelf te bepalen wie het huurcontract overneemt. Het is belangrijk dat je deze wijziging aan ons doorgeeft. Dit doe je door het formulier ‘gedeeltelijke huuropzegging’ in te vullen en beide te ondertekenen.

Je voert al jaren een gezamenlijk duurzaam huishouden
Sta je niet op het huurcontract en ben je niet getrouwd of geregistreerd partner en mochten jullie samen beslissen dat je in de woning blijft wonen, dan kun je alleen het huurcontract overnemen als je minimaal twee jaar samen ingeschreven heeft gestaan op het adres. Wij hebben in dit geval de volgende stukken van je nodig:

  • schriftelijk verzoek;
  • uittrekstel van de Gemeentelijke Basisadministratie
  • formulier ‘gedeeltelijke huuropzegging

Let op: Heb je samen een huurachterstand, dan moet deze eerst worden afbetaald. Daarna kan de huur pas gedeeltelijk worden opgezegd. Neem hierover contact op met De Huismeesters.

Formulier: 'gedeeltelijke huuropzegging'

Mijn buren betalen minder huur dan ik. Onze woning is hetzelfde. Hoe kan dat?

Algemeen

Dat kan verschillende redenen hebben. Iedere huurovereenkomst is een individuele afspraak tussen huurder en verhuurder. De huurprijs is daarin vastgelegd. Je kunt je huurprijs dus niet vergelijken met andere huurders.

Zolang een woning niet van bewoner wisselt, worden de huren alleen verhoogd met de jaarlijkse huurverhoging. Als de huur van een woning echter wordt beëindigd, wordt de kale huurprijs die de nieuwe bewoner gaat betalen opnieuw vastgesteld. Dat gebeurt aan de hand van het Woningwaarderingsstelsel (WWS) en het op dat moment geldende huurbeleid. 

De huurprijs is bijvoorbeeld anders, doordat:

  • De buren al heel lang in de woning wonen. Gaan zij verhuizen? Dan kijken wij opnieuw naar de huurprijs.
  • De buren hebben recht gehad op een huurverlaging in 2023 i.v.m hun inkomen. 
  • Je woning is aangepast. Je woning heeft bijvoorbeeld dubbelglas en de woning van je buren niet.
  • De regels en wetten zijn veranderd.

Ik ben meer dan 2 maanden niet in mijn woning. Moet ik dat aan jullie laten weten?

Algemeen

Als je meer dan 2 maanden niet in je woning bent kun je dit aan ons doorgeven. We vragen je ook een contactpersoon aan ons door te geven. Zo kunnen we iemand bellen voor het geval er iets is met jouw woning. Bijvoorbeeld bij brand of een lekkage.

Ik gebruik mijn huurwoning als tweede woning en heb mijn hoofdverblijf ergens anders. Mag dat?

Algemeen

Nee, dit mag niet. Je hoofdverblijf hoort je gehuurde woning te zijn. Op dit adres hoor je ook geregistreerd te staan in de Gemeentelijke Basisadministratie.

Ik wil de naam op mijn huurovereenkomst veranderen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

De naam op de huurovereenkomst kan alleen gewijzigd worden na een Koninklijk Besluit of een huwelijk. Wij ontvangen graag een schriftelijke aanvraag met een kopie van het Koninklijk Besluit of het trouwboekje.

Staat je naam niet goed gespeld op de huurovereenkomst? Neem dan contact met ons op.

Kan ik een plattegrond en de afmetingen van mijn huurwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat dat kan. Je kunt hiervoor contact met ons opnemen. Wij sturen je dan een plattegrond en de afmetingen van de woning toe.

Let op: de afmetingen op de plattegrond kunnen afwijken van de werkelijke situatie. Meet altijd eerst je woning op voor je aankopen doet.

Kan ik een kopie van mijn huurovereenkomst krijgen?

Algemeen

Je kunt een kopie van je huurovereenkomst bij ons opvragen. Wij controleren jouw gegevens en sturen je de huurovereenkomst per post of mail toe.

Waar vind ik de algemene voorwaarden die bij mijn huurovereenkomst horen?

Algemeen

Bij het tekenen van de huurovereenkomst ontvang je van ons de algemene huurvoorwaarden.
Hierin staan je rechten en plichten als huurder. Je kunt de algemene voorwaarden ook hier vinden.

Mag ik in mijn woning huisdieren houden?

Algemeen

Je mag hobbymatig huisdieren hebben. Zorg er wel voor dat de huisdieren je buren geen overlast bezorgen. Twijfel je of je bepaalde huisdieren wel of niet mag houden, neem dan contact met ons op.

Ik ben een inwonend kind en mijn vader/moeder is overleden. De huurovereenkomst staat op zijn/haar naam. Wat kan ik doen?

Algemeen

Je mag hierover contact met ons opnemen. We maken dan een afspraak voor een persoonlijk gesprek.

Hoe is mijn huur opgebouwd en waar betaal ik precies voor?

Algemeen

Je huur bestaat uit de kale (netto) huurprijs en verschillende andere onderdelen die we samen servicekosten noemen. Je kunt hierbij denken aan kosten voor serviceonderhoud, schoonmaak van de portiek en groenonderhoud.

Deze onderdelen worden bij elkaar opgeteld. Samen is dat de (bruto) huur. Dit is het bedrag dat je elke maand aan ons betaalt. De samenstelling van jouw huurprijs vind je op een huurspecificatie.

Je kunt je huurspecificatie vinden in Mijn De Huismeesters
Als je ingelogd bent, klik je op Mijn Contracten. Onderaan de pagina zie je de specificatie van je huur. Wij kunnen jou de huurspecificatie, van het huidige jaar en afgelopen jaren, ook toesturen via de e-mail of via de post. 

Wil je informatie over de opbouw van uw huurprijs en uitleg over de verschillende servicekosten? Neem dan contact op of vul het contactformulier in op onze website.

Voor hoe lang is een huurovereenkomst?

Algemeen

Je gaat een huurovereenkomst aan voor onbepaalde tijd. Er is geen einddatum. In sommige gevallen is er een afwijkend termijn, bijvoorbeeld bij bedrijfsruimtes of woningen die tijdelijk verhuurd worden i.v.m. renovatie/sloop. Dit wordt dan altijd vooraf met je besproken.

Mag ik mijn tuin gebruiken voor het opslaan van goederen of het stallen van motoren, caravans of boten?

Algemeen

Nee, je tuin is niet bedoeld om goederen op de slaan of te stallen.

Ik heb glasschade, kunnen jullie dit voor mij herstellen?

Algemeen

Wij herstellen de schade aan het glas, als je verzekerd bent tegen glasschade. Je kunt dit terugvinden in je huurcontract.

Als glasschade niet opgenomen is in je huurcontract, neem dan contact op met je inboedelverzekering. Je verzekering zal de kosten voor het herstellen/vervangen van het glas misschien voor je vergoeden.

Woont je in Beijum, Buitenhof, De Wijert, Indische Buurt, Oosterpark of Paddepoel? 
Neem contact op met SW op telefoonnummer 085-0409078

Woont je in een van de overige wijken?
Neem contact op met firma Poelman op telefoonnummer 050 - 571 01 50

Kan ik een nieuw naamplaatje aanvragen?

Algemeen

Ja, dat kan. Hiervoor kun je het contactformulier op onze website invullen. Geef duidelijk aan wat je wilt dat wij op het naamplaatje laten drukken. 

Wat zijn verrekenbare servicekosten en wat zijn niet-verrekenbare servicekosten?

Algemeen

Verrekenbare servicekosten zijn leveringen zoals gas, water en elektra voor algemene voorzieningen. Maar ook diensten zoals schoonmaak, tuinonderhoud of de huismeester. Je betaalt hiervoor elke maand een voorschot. Jaarlijks verrekenen wij de door jouw betaalde voorschotten met de werkelijk gemaakte kosten. Je ontvangt dan een afrekening servicekosten.

Niet-verrekenbare servicekosten zijn diensten zoals de glasverzekering en het service onderhoud. Je betaalt hiervoor een vast bedrag per maand. Voor deze servicekosten vindt geen jaarlijkse afrekening plaats.

Overzicht servicekosten
Een overzicht van je servicekosten kun je terugvinden in je huurovereenkomst. Als je huurprijs in de afgelopen periode is gewijzigd, dan kun je contact met ons opnemen. Wij sturen je dan een recente huurspecificatie.

Mijn inkomen is hoger dan de inkomensgrens. Mag ik in mijn woning blijven wonen?

Algemeen

Als je inkomen hoger is dan de inkomensgrens, dan kun je gewoon in je woning blijven wonen. Dit heeft geen gevolgen voor je huidige woonsituatie. Als je in de toekomst wilt verhuizen naar een sociale huurwoning dan kijken we naar jouw recente inkomen en dien je te voldoen aan de inkomensgrens.

Mag ik een nieuwe huurder voordragen voor mijn woning (in een hofje)?

Algemeen

Het is niet mogelijk om een woning over te dragen aan iemand anders. Na het opzeggen van de huur wordt de woning aangeboden op WoningNet. Woningzoekenden die geinteresseerd zijn kunnen via deze weg reageren op de woning.

Welke reparaties vallen onder het serviceabonnement?

Algemeen

Voor het serviceabonnement betaal je een vast bedrag per maand. Voor dit bedrag voeren wij een aantal reparaties uit in en rondom je woning. Heb je geen serviceabonnement? Dan kun je met ons contact opnemen.

In deze brochure lees je wat wij welke reparaties wij uitvoeren en wat wij van jou als huurder verwachten. 

Moet ik voor het huren van een woning ook borg betalen?

Algemeen

Nee, je hoeft geen borg te betalen om een woning van De Huismeesters te kunnen huren.

Wat is Hospi Housing en mag ik een kamer kamer in mijn woning via Hospi Housing aan een student verhuren?

Algemeen

Vanwege de grote woningnood zijn de gemeente Groningen en Hospi Housing een samenwerking aangegaan. Reden voor de gemeente om dit te doen is het enorme kamer tekort en het feit dat er een grote groep mensen is die in huis een kamer over hebben. Hospi Housing biedt een oplossing door (internationale) studenten te koppelen aan lokale hosts en gastgezinnen. Hospi Housing maakt persoonlijk kennis met alle hosts en gastgezinnen en helpt hen bij het tijdelijk in huis nemen van een student. 

Wil je ook een kamer aanbieden aan een student door middel van Hospi Housing? Wij wegen per situatie af of dit mogelijk en toegestaan is. Je kunt hierover contact opnemen of het contactformulier invullen.