Huurtoeslag

Huurtoeslag betekent dat je van de overheid een bedrag krijgt voor je huur. Zo kunnen huurders met een lager inkomen ook in aanmerking komen voor een goede woonruimte. Om huurtoeslag te ontvangen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Je woonsituatie, huur, inkomen en leeftijd bepalen of je recht hebt op huurtoeslag. En hoeveel huurtoeslag je krijgt.

Wil je weten of je recht hebt op huurtoeslag? Via de website van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken. Meer informatie hierover vind je hieronder, bij de veelgestelde vragen.

Veel gevraagd over Huurtoeslag

Ik heb hulp nodig bij het op orde brengen van mijn financiën? Kun je mij advies geven?

Algemeen

Wil je graag ondersteuning bij je financiën, neem dan contact op met WIJ-Groningen. Op de website van WIJ-Groningen kun je vinden bij welk WIJ-team je terecht kunt.

Voorzieningenwijzer
Wij willen je helpen om geld te besparen. Je hebt misschien recht op meer toeslagen of subsidies dan je weet. Een medewerker van WIJ Groningen kan samen met je bekijken of je kunt besparen op je vaste lasten. Maar ook of je recht hebt op geld.

Heb je interesse? Je kunt meer informatie vinden en je aanmelden voor een gratis adviesgesprek via de website van: 'Dat geldt voor mij'

Hoe is mijn huur opgebouwd en waar betaal ik precies voor?

Algemeen

Je huur bestaat uit de kale (netto) huurprijs en verschillende andere onderdelen die we samen servicekosten noemen. Je kunt hierbij denken aan kosten voor serviceonderhoud, schoonmaak van de portiek en groenonderhoud. Deze onderdelen worden bij elkaar opgeteld. Samen is dat de (bruto) huur. Dit is het bedrag dat je elke maand aan ons betaalt. De samenstelling van jouw huurprijs vind je op een huurspecificatie.

Je kunt je huurspecificatie vinden in Mijn De Huismeesters
Als je ingelogd bent, klik je op Mijn Contracten. Onderaan de pagina zie je de specificatie van je huur. Wij kunnen jou de huurspecificatie, van het huidige jaar en afgelopen jaren, ook toesturen via de e-mail of via de post. 

Wil je informatie over de opbouw van uw huurprijs en uitleg over de verschillende servicekosten? Neem dan contact op of vul het contactformulier in op onze website.

Wat zijn verrekenbare servicekosten en wat zijn niet-verrekenbare servicekosten?

Algemeen

Verrekenbare servicekosten zijn leveringen zoals gas, water en elektra voor algemene voorzieningen. Maar ook diensten zoals schoonmaak, tuinonderhoud of de huismeester. Je betaalt hiervoor elke maand een voorschot. Jaarlijks verrekenen wij de door jouw betaalde voorschotten met de werkelijk gemaakte kosten. Je ontvangt dan een afrekening servicekosten.

Niet-verrekenbare servicekosten zijn diensten zoals de glasverzekering en het service onderhoud. Je betaalt hiervoor een vast bedrag per maand. Voor deze servicekosten vindt geen jaarlijkse afrekening plaats.

Overzicht servicekosten
Een overzicht van je servicekosten kun je terugvinden in je huurovereenkomst. Als je huurprijs in de afgelopen periode is gewijzigd, dan kun je contact met ons opnemen. Wij sturen je dan een recente huurspecificatie.

Moet ik een wijziging in mijn huurprijs doorgeven aan de Belastingdienst?

Algemeen

Wij adviseren je om na een huuraanpassing zelf je gegevens bij de Belastingdienst te controleren en eventueel aan te passen. Regelmatig geven wij gewijzigde huurprijzen door aan de Belastingdienst, zodat de huurtoeslag hier ook op aangepast kan worden. Je blijft zelf verantwoordelijk om dit te controleren, zodat je terugbetaling voorkomt.

Via de website www.toeslagen.nl kun je de kale huurprijs en andere gegevens inzien en aanpassen. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Belastingtelefoon: 0800 - 0543.

Ik huur een woning. Hoe werkt het aanvragen/ontvangen van huurtoeslag?

Algemeen

Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten. Hoeveel huurtoeslag je krijgt is afhankelijk van de huurprijs, je inkomen, je vermogen en eventuele medebewoners. Je ontvangt de huurtoeslag op je eigen rekening.
Als je wilt weten of je recht hebt op huurtoeslag, dan kun je een proefberekening maken op de website van de Belastingdienst.

Wat moet je doorgeven
Voor de aanvraag van huurtoeslag heb je de rekenhuur nodig. Dit bedrag staat vermeld op je huurspecificatie en bestaat uit de netto (kale) huur + de servicekosten die meetellen voor de huurtoeslag. 

Je kunt je huurspecificatie vinden in Mijn De Huismeesters
Als je ingelogd bent, klik je op Mijn Contracten. Onderaan de pagina zie je de specificatie van je huur. Wij kunnen je de huurspecificatie, van het huidige jaar en afgelopen jaren, ook toesturen via de e-mail of via de post. Neem hiervoor contact met ons op of vul het contactformulier op onze website 

Je kunt één of meer van de volgende servicekosten doorgeven:

  • Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten (schoonmaken)
  • Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten (energie algemeen)
  • Huismeesterkosten (beheerder)
  • Kosten voor dienst- en recreatieruimten

Per kostenpost mag je niet meer doorgeven dan € 12,-. Je kunt dus maximaal € 48,- aan subsidiabele servicekosten opgeven.

Doorgeven van wijzigingen
Als er wijzigingen zijn in de samenstelling van je gezin of het inkomen, dan dien je dit spoedig door te geven aan de Belastingdienst. Dit kan namelijk invloed hebben op de hoogte van je huurtoeslag.

Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van huurtoeslag?
Neem contact op met de Belastingdienst voor advies of ondersteuning. De Belastingdienst is bereikbaar op 0800 - 0543 of kijk op: www.belastingdienst.nl/toeslagen.
Je kunt ook langs gaan bij een WIJ-team bij jouw in de buurt.